Az ideiglenes magánútlevél Magyarországra történő egyszeri beutazásra jogosít, a belépést követően újabb utazásra nem használható, ahhoz  magánútlevél vagy személyazonosító igazolvány szükséges. 

Abban az esetben, ha a Tunéziába történő beutazásnál használt okmány (magánútlevél) megrongálódott, lejárt, elveszett, azt ellopták, de Magyarországon van másik érvényes úti okmánya, akkor az utazáshoz elsődlegesen azt kell kijuttatnia rokonaival, ismerőseivel.

Az ideiglenes magánútlevél érvényességi idejét a bemutatott menetjegyhez  igazodóan, általában legfeljebb 1-2 heti lejárattal állapítjuk meg. 

Az ideiglenes útlevelet hazaérkezést követően 5 munkanapon belül le kell adni a központi okmányirodában vagy valamely járási hivatalnál.

I. Milyen esetekben igényelhető ideiglenes magánútlevél?

Ha a magyar állampolgár rövid időre (pl. turizmus) utazott be Tunéziába, de valamilyen oknál fogva úti okmány nélkül maradt, feltéve, ha új  állandó úti okmány beszerzése – idő hiányában – már nem lehetséges.

A Tunéziában élő magyar állampolgár kizárólag akkor igényelhet ideiglenes magánútlevelet, ha:

  • az élethelyzetében beállt hirtelen változás miatt véglegesen haza kíván térni Magyarországra, és nincs lehetősége a magánútlevél elkészültét kivárni. A rendkívüli élethelyzet fennállását dokumentummal kell igazolni.
  • a magyarországi utazást sürgős élethelyzet indokolja – például közeli hozzátartozó halálesete, bírósági idézés stb. – amelynek fennállását ugyancsak dokumentummal kell igazolni.

A fenti esetekben a kérelem benyújtására a consulate.tun@mfa.gov.hu e-mailre írt előzetes kérés alapján biztosítunk időpontot. Kérjük, hogy az emailben részletesen ismertessék az ideiglenes magánútlevél kiállítását alátámasztó körülményeket.

Amennyiben a fentiekben felsorolt sürgősségre okot adó körülmény nem áll fenn, a tartósan Tunéziában élő magyar állampolgárnak állandó magánútlevelet kell igényelnie.

Figyelem! A korábbi úti okmány érvényességének lejárta miatt nem lehet megvásárolt jegyre hivatkozással ideiglenes magánútlevelet igényelni, ha a kérelmező előzőleg nem kísérelte meg állandó útlevél iránti kérelem benyújtását!

Az ideiglenes magánútlevél kiállítását önmagában nem alapozza meg az, hogy az utazáshoz szükséges menetjegyet már megvásárolták.

II. Mit kell benyújtani a kérelemmel?

Általános követelmények

Kitöltött és aláírt igénylőlap, melyet ide kattintva tud kinyomtatni. Az igénylőlapot a Magyarországon anyakönyvezett névre, a magyar névviselési szabályokkal összhangban, a magyar írásmódnak megfelelően (1. vezetéknév, 2. keresztnév) kérjük kitölteni és aláírni. Az aláírásnak a kijelölt kereten belül kell maradnia, ne érintkezzen a kerettel.

Amennyiben rendelkezésre áll, a személyazonosításra alkalmas bármilyen fényképes okmány (pl. vezetői engedély). 2 db színes igazolványkép (fényképész készítse el!). A fényképek hátoldalán kérjük a nevet és a születés idejét feltüntetni.

Az ideiglenes magánútlevél kiállításának konzuli díját a kérelem benyújtásakor kell megfizetni, aminek összegéről a „konzuli díjak” menüpontban tájékozódhat.

Akinek útlevelét, személyazonosító igazolványát ellopták, vagy az elveszett, a magyar hatóságok tájékoztatása céljából a nagykövetségen az erre szolgáló  is ki kell töltenie. Amennyiben az úti okmányát ellopták, úgy - mielőtt a konzulátust felkeresi - tegyen bejelentést a tunéziai rendőrségen, s a konzuli osztályon mutassa be az ott kapott jegyzőkönyvet/okiratot. Ellenkező esetben csak elvesztett okmányként tudjuk kezelni az ügyet.

A sürgős Magyarországra utazás okát alátámasztó dokumentumokat, például bajba jutott turista oda-visszaútra szóló repülő, komp jegyét, saját tulajdonú gépjármű forgalmi engedélyét, stb. FIGYELEM! Az utazást igazoló menetjegyeket kinyomtatva kérjük bemutatni, nem elegendő a telefonban szereplő visszaigazolás bemutatása!

További követelmények 18 év alatti magyar állampolgár esetén

  • a gyermek magyar születési anyakönyvi kivonata. Amennyiben a gyermek születését Magyarországon még nem anyakönyvezték, csak a részletes, mindkét szülő nevét tartalmazó francia nyelvű születési anyakönyvi kivonatot fogadjuk el.
  • mindkét szülő érvényes, személyazonosításra alkalmas okmánya (főszabály szerint magyar útlevél vagy személyi igazolvány);
  • mindkét szülő jelenléte a konzuli hivatalban az alábbi kivétellel:
  • A 18 év alatti kérelmező képviseletében egyedül eljáró szülőnek be kell mutatnia a távollévő szülő hozzájáruló nyilatkozatát. A 12-18 év közötti gyermek és egy szülő jelenléte tehát mindenképpen szükséges.